blije klanten
Wat is FMEA en hoe werkt het? (incl. template)
FMEA staat voor ‘Failure Mode and Effects Analysis’. Het is een veelgebruikte Lean Six Sigma tool. Deze analyse werd vroeger enkel gebruikt in de luchtvaart- en automobielindustrie. Tegenwoordig wordt FMEA in vele sectoren toegepast.
Maar wat is FMEA?
Het is een tool waarmee je kan onderzoeken wat er in het proces, of bij een product, fout kan gaan. Je kan dan van te voren actie ondernemen, zodat de kans op fouten verlaagd kan worden, of de kans zelfs helemaal weggenomen kan worden, of de impact van de fout verlaagd kan worden als deze wel voorkomt.
- Als je oorzaken wilt herkennen van mogelijke zwakke plekken.
- Wanneer je wilt inschatten wat het risico is dat de klant of de organisatie loopt.
- Bij een geval waar je de prioriteiten voor verdere analyse wilt uitzoeken.
- Als je de maatregelen wilt definiëren voor het beperken van risico’s.
- Als het tijd is om de input van het ‘out of control action plan’ (OCAP) wilt gebruiken.
Drie componenten van FMEA
- Severity: hoe ernstig is de fout?
- Frequency of occurence: hoe vaak komt de fout voor?
- Likelihood of detection: hoe groot is de kans dat de fout wordt opgemerkt?
Elk element kan je beoordelen op een schaal van 1 tot en met 10:
- Ernst (severity): Waar nummer één staat voor minimale ernst en staat tien voor gevaarlijk hoog.
- Hoe vaak komt de fout voor (frequency of occurance): als het probleem zelden voorkomt krijgt dit probleem een heel laag cijfer, als dit dagelijks gebeurd dan schiet deze opeens wel heel snel omhoog.
- Waarschijnlijkheid van detectie (likelihood of detection): hier staat de één voor het feit dat de fout niet te detecteren is door het bedrijf, en de tien voor als het probleem (bijna) altijd opgemerkt wordt. Bijvoorbeeld een lopende band waar soms een deksel niet goed op een potje zit en er niemand is om dit na te kijken, versus een lopende band waar wel iemand staat om dit te controleren.
Uit deze variabelen komt het RPN, ‘Risk Priority Number’. In formulevorm krijg je dan het volgende:
RPN = Severity x Frequency of occurence x Likelihood of detection
Als de RPN hoger is dan 120 is het nodig om actie te ondernemen.
Met een FMEA aan de slag in tien stappen
Download eerst onze FMEA template:
En vul hem in aan de hand van de volgende tien stappen:
- Beschrijf in de eerste kolom de stappen van het proces.
- Schrijf vervolgens per processtap op wat er eventueel fout kan gaan.
- Beschrijf dan wat de impact is op de klant als het inderdaad fout gaat.
- Severity: Beoordeel de ernst hiervan.
- Ga op zoek naar de oorzaken van de fout (gebruik hiervoor de 5x waarom vragen).
- Frequency of occurence: Beoordeel hoe vaak de fout voor kan komen.
- Likelihood of detection: Beoordeel hoe lang het duurt voordat de fout opgemerkt gaat worden.
- Sorteer deze RPN’s van hoog naar laag en bespreek deze uitkomsten met het team. Ga dan de discussie aan over welke problemen het eerst aangepakt moeten worden.
- Zorg voor concrete oplossingen voor de oorzaken van de problemen die belangrijk blijken.
- Pas de oplossingen toe. Voer later de FMEA opnieuw uit om te kijken of de oplossingen effectief zijn. De ernst van het probleem blijft vaak hetzelfde, maar de mate waarin deze voorkomt en de detectie ervan zou er beter van moeten worden.
Wil je een voorbeeld van een FMEA? Om te illustreren hoe zo’n FMEA eruit zou kunnen komen te zien, hebben we een voorbeeldje voor een pinautomaat gemaakt. Klik hier om deze te bekijken.